• هدف گذاری در کسب و کار چگونه انجام می شود و چه مزایایی دارد؟ بهترین و کاربردی ترین روش هدف گذاری برای کسب و کارها کدام است؟ در دنیای امروز تمامی کسب و کارها برای رشد و پیشرفت به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز دارند. اما هدف چیست؟ هدف نتیجه ای است که از یک رفتار مشخص انتظار می رود. در واقع هدف همان چیزی است که امیدواریم در آینده ای نزدیک به آن دست پیدا کنیم.

    بر باور دکتر میثم شکری ساز دو مسئله هدف و برنامه باید در هر کسب و کاری به صورت توامان مورد توجه قرار گیرند. چون هیچ یک از این دو مفهوم، به تنهایی راه به جایی نمی برند. اگر هدف گذاری در کسب و کار را جدی نگیرید، ممکن است به بسیاری از اهداف مورد نظر خود دست پیدا نکنید. بنابراین پیش از اینکه کسب و کاری را راه اندازی کنید، باید اهداف و برنامه های خود را مشخص کرده و درباره هزینه ها، درآمدها و… تصمیم گیری کنید.

    در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن بررسی مزایا و تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار، به معرفی مدل Smart در هدف گذاری به عنوان یکی از جدیدترین و کاربردی ترین روش های تعیین هدف در کسب و کار بپردازیم.

    مزایای هدف گذاری در کسب و کار

    از جمله مهمترین مزایای هدف گذاری در کسب و کار، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    – افزایش روحیه و انگیزه: از دید دکتر میثم شکری ساز مهمترین تاثیر هدف گذاری در کسب و کار، افزایش انگیزه و روحیه شما و دیگر کارکنان برای رسیدن به اهداف مجموعه است. بالا رفتن روحیه پرسنل، باعث می شود بهتر بتوانند برای اهداف سازمان تلاش کنند.

    – ایجاد هماهنگی در کارها: با مشخص کردن هدف، نوعی نیروی اجبار در ناخودآگاه ایجاد می شود که به شما کمک می کند برای دستیابی به آن، بهتر و بیشتر تلاش کنید. فایده دیگر هدف گذاری این است که جلوی سردرگمی و بلاتکلیفی در کارها را گرفته و به آنها نظم و ترتیب می دهد.

    – امکان اندازه گیری میزان پیشرفت: هدف گذاری در کسب و کار به شما کمک می کند میزان پیشرفت در کارها را اندازه گیری کرده و با در نظر گرفتن روند پیشرفت، زمان دستیابی به هدف را حدس بزنید.

    – بالا رفتن اعتماد بنفس: داشتن یک هدف دست یافتنی، تلاش کردن برای رسیدن به آن و تصور کردن خود در حالی که به آن هدف دست پیدا کرده اید، تاثیر فوق العاده ای در افزایش اعتماد به نفس شما خواهد داشت.

    – تعیین میزان تاثیرگذاری اعضای سازمان: از زبان دکتر میثم شکری ساز با هدف گذاری در کسب و کار، می توانید میزان تاثیرگذاری، کارایی و عملکرد کارکنان سازمان خود را مورد سنجش قرار دهید. این اقدام به شما کمک می کند پرسنل سخت کوش را شناسایی کرده و از آنها قدردانی کنید.

    – تعیین اقدامات بیهوده: زمانی که برای کسب و کار خود هدف گذاری می کنید، به راحتی می توانید فعالیت هایی که شما را از این اهداف دور کرده یا برای رسیدن به آن فایده چندانی ندارند، تشخیص داده و آنها را از چرخه فعالیت های سازمان پاک کنید.

    نمونه هدف گذاری

    تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار

    طبق صحبت های دکتر میثم شکری ساز رعایت کردن تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار که در ادامه مورد اشاره قرار می گیرند، روند دستیابی به اهداف را سرعت می بخشند:

    – مکتوب کردن اهداف: نوشتن اهداف روی کاغذ، احتمال دستیابی به آن را به شکل حیرت انگیزی افزایش می دهد. فایده دیگر نوشتن اهداف، این است که می فهمید واقعا چه می خواهید و تلاش خود را برای دستیابی به آن بیشتر می کنید.

    – برنامه ریزی هفتگی، ماهانه و سالانه: برنامه ریزی دقیق علاوه بر این که از ایجاد بی نظمی و سردرگمی جلوگیری می کند، در افزایش انرژی و انگیزه شما و پرسنل مجموعه برای تلاش کردن تاثیر زیادی دارد.

    – تعیین نقشه راه: این اقدام از مهمترین مراحل هدف گذاری در کسب و کار است که روند دستیابی به هدف مورد نظر و مراحلی که باید برای این کار طی شود را مشخص می کند. تعیین نقشه راه به شما کمک می کند سریع تر، دقیق تر و هدفمندتر به اهداف خود برسید.

    هدف گذاری اسمارت

    معرفی هدف گذاری اسمارت

    از دید دکتر میثم شکری ساز هدف گذاری اسمارت از انواع روش های هدف گذاری است که به شما کمک می کند بهتر و سریع تر به اهداف خود برسید. در واقع این نوع هدف گذاری شانس شما برای دستیابی به اهداف خود را افزایش می دهد. کلمه Smart شامل 5 حرف است که هر کدام، یکی از شاخصه های این نوع هدف گذاری را معرفی می کنند:

    – Specific (مشخص): اولین قدم در هدف گذاری اسمارت این است که هدف خود را به طور مشخص، واضح و با جزئیات تعیین کنید. برای این کار، باید زمان رسیدن به هدف و افرادی که قرار است برای دستیابی به این هدف تلاش کنند را مشخص کنید. تعیین مکان رسیدن به هدف، الزامات و موانع پیش رو، اطلاعات و دانش مورد نیاز برای رسیدن به هدف و دلیل انتخاب هدف، از دیگر مواردی هستند که باید در این بخش مشخص شوند.

    – Measurable (قابل اندازه گیری): برای دستیابی به هدف خود، یک معیار مشخص کنید. این کار، هدف شما را محسوس و درک آن را آسان می کند. همچنین به شما کمک می کند میزان پیشرفت خود را مشخص کنید. تعیین چند نقطه عطف برای اهدافی که رسیدن به آنها مدت زمان زیادی طول می کشد، از دیگر اقداماتی است که می توانید انجام دهید.

    – Achievable (دست یافتنی): این امکان وجود دارد که برای دستیابی به هدف، نیاز باشد مهارت های جدیدی یاد بگیرید یا نگرش خود را تغییر دهید. البته این موارد به میزان اهمیتی که هدف برای شما دارد مربوط می شود. اگر باید برای رسیدن به این هدف ابزار یا مهارت های ویژه ای به دست آورید، بهتر است از همین ابتدا نحوه دستیابی به آنها را معین نمایید.

    – Relevant (مرتبط): یکی از مهمترین مباحثی که در نمونه هدف گذاری Smart مطرح می شود، مرتبط بودن هدف با اهداف عمومی و کلی کسب و کار است. به عنوان مثال اگر هدف شما این است که محصول جدیدی را به محصولات شرکت خود اضافه کنید، ابتدا باید از مرتبط بودن این محصول با اهداف کلی کسب و کار خود اطمینان پیدا کنید.

    – Time-Bound (محدوده زمانی): به جرات می توان گفت زمان بندی از مهمترین مراحل هدف گذاری در کسب و کار است. با تعیین یک سری محدودیت های زمانی برای دستیابی به هدف، نوعی فوریت ایجاد می شود. به عنوان مثال اگر هدف شما تحویل کالا طی یک بازه زمانی 4 ماهه است، باید مشخص کنید که پس از 2 ماه به چه مرحله ای رسیده اید و چقدر به هدف نزدیک شده اید.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای